13 december 2007

Mango's

Ik keek om toen ze zachtjes aan mijn jas trok. Haar gezicht herkende ik meteen. We waren in de C1000 op dat moment, maar in de AH is ze ook vaste klant. Verder weet ik weinig van 'r, behalve dat ze een hond heeft. En dat ze zo'n persoon is die je in één keer raden aan de goede hond zou koppelen. Honden en hun baasjes lijken namelijk soms op elkaar. Zij en haar hond zijn daar een uitstekend voorbeeld van.
Maar goed. Ze trok dus zachtjes aan mijn jas en ik keek om. Ik had op dat moment net een mango in mijn mandje gedaan en was nog een tweede aan het uitzoeken. Ik was dolenthousiast over de prijs van 79 cent, want Mango's zijn heerlijk, maar zó duur vaak, dat ik ze meestal niet koop. Voor 79 cent wilde ik er wel twee hebben, had ik besloten. Totdat zij me aan mijn jas trok, en ik omkeek.
Ze zei dat ze veel te hard waren, en dat ik ze niet moest kopen. Van verbazing zei ik niks. Waarschijnlijk herhaalde ze daarom haar opmerking nog een keer. Van mijn enthousiasme beroofd vroeg ik haar of het niet zou helpen als ik ze gewoon nog een tijdje liet doorrijpen. Ze antwoordde dat dat zinloos was. Want de vrucht zou binnenin al gaan rotten voordat de buitenkant goed zou zijn. 'Oh, ok', zuchtte ik. En ze liep weg.
Daar stond ik dan met mijn mango's. En wat moet je nou op zo'n moment? Of mijn reactie beleefd is of niet, maakt me niet zo uit. Maar of ik geld voor rotzooi ga betalen, boeit me wel. De mango in mijn handen legde ik terug. En na even twijfelen de mango in mijn mandje ook. Ze zal wel gelijk hebben... dacht ik. En ik ging verder met boodschappen doen. Na een tijdje realiseerde ik me dat mijn irritatie over dat korte gesprekje groeide. Waar bemoeide ze zich eigenlijk mee? Mag ik niet meer zelf leren van mijn foute beslissingen? Boven alles: ik wilde gewoon een mango.
Ik liep terug naar de groenteafdeling en legde één van de twee mango's weer terug in mijn mandje. Zo. Ik zou die vrouw eens een poepje laten ruiken, en over een paar dagen van een heerlijk rijpe mango gaan genieten. Ik ben er van overtuigd. Gewoon naast de bananen leggen, toch?

Toch???

4 opmerkingen:

M. zei

Als je het niet probeert zul je het ook nooit weten, dus wat dat betreft is het sowieso al goed dat je die mango gekocht hebt.
Daarnaast, ik heb ook vaak genoeg mango gekocht die nog goed rijp moest worden (dat is volgens mij 9 van de 10 keer zo tenzij je die nog duurdere gelijk eetbare bij de AH koopt) maar die was na een week of 1,5 nog heerlijk te eten.

Dus eet smakelijk alvast :)

-x-

Anoniem zei

En, is ie al op?
En was ie lekker?

Nathalie zei

Hij was lekker!

Anoniem zei

Wat een onzin inderdaad. Je kan een mango prima nog hard kopen. Die rijpen vanzelf. Dat persoon snapt er zelf gewoon niets van. Sommige soorten fruit, zoals mango, maar ook ananas is als je het zelf rijpt gewoon het lekkerst als het lijkt dat het tegen het verrotten aan zit. De schil vertoont dan al vaak wat slechte plekjes, maar eigenlijk moet je het dan nog één dag ofzo laten liggen. Die vruchten die je al rijp koopt in de winkel zijn denk ik op een speciale manier behandeld omdat ze zonder er slecht uit te zien toch al rijp zijn.

Het is gewoon heel natuurlijk dat de buitenkant iets sneller gaat dan de binnenkant. Daarom zit er gelukkig een schil om dit soort vruchten heen ^^