9 juni 2005

'The one'

'The one' ook wel 'de ware. Bestaat die? En hoe kan ik diegene herkennen? Men zegt dat je dat vanzelf wel merkt, is dat zo? Voel ik bij diegene iets speciaals, wat ik nog nooit eerder gevoeld heb? Hoe weet ik dan dat diegene de ware is? Want dat gevoel ken ik nog niet en zal ik dus logischerwijs ook niet hérkennen. Voel ik dat gevoel trouwens meteen, of moet ik diegene daarvoor eerst beter leren kennen en dus vaker zien? Dat zou dan best vervelend zijn, want als mijn ware Italiaans (-iknoemmaarwat-) spreekt zal ik waarschijnlijk niet snel veel moeite gaan doen om diegene te leren kennen.

Heeft iedereen een ware? En vindt iedereen die ook altijd? Is er iets zoals het lot, wat zal zorgen dat twee mensen die samen horen, elkaar ontmoeten? (Bijvoorbeeld in een situatie waarin contact onvermijdelijk is, zoals een vastzittende lift.)

Moet je wachten op de ware? Mag je samen zijn met iemand als je weet dat diegenen dat niet is? Is dat dan eerlijk? En als je dan die ware plotseling tegen komt, mag je dan je huidige relatie aan de kant zetten, met die reden? Is dat eerlijk? Is de liefde eerlijk? Ik denk het niet. Al is het alleen al omdat er zó ontzettend veel vragen over zijn zonder antwoord. (Wat je overigens ook zou kunnen omschrijven als mysterieus, maar in dit levensbeheersende geval noem ik dat gewoon oneerlijk.)

Misschien wil 'mijn ware' wel niets met mij te maken hebben, misschien voel ik dat gevoel wel, maar kan ik diegene niet overtuigen. Of misschien is het andersom, stoot ik diegene af en maak ik de grootste fout van mijn leven. Misschien heb ik dat al gedaan.

Als die existentiële vragen beantwoord zouden kunnen worden... misschien zou ik die antwoorden dan wel helemaal niet willen weten. Want die grote onzekerheid, die bij beginnende relatie's constant aanwezig is als een blok aan ieders been, is tevens de charme van 'de liefde'.
Maar ik zou het niet erg vinden als die 'ware' zich even met naam en toenaam bij mij zou melden hoor.. wie weet hoe lang ik anders nog moet wachten.

Geen opmerkingen: