29 augustus 2006

Seks. (geschikt bevonden voor alle leeftijden)

Ik ga even een logje over seks schrijven. Over het fenomeen 'seks' welteverstaan. Verder dan het woord 'seks' zal ik niet gaan, dus kleine kinderen; lees gerust door. Sterker nog: lees alsjeblieft door. Want dit logje is alarmerend, een noodkreet en oh, zo belangrijk voor de rest van jullie leven.
Toen ik vanmiddag mijn krant las, was ik van top tot teen geshockeerd door een artikel over condoom-gebruik.
'Ja, maar schatje.. je vertrouwt me toch wel?' en 'Sorry lieverd, ik vind het niet lekker met condoom' zouden alarmbellen moeten veroorzaken in het hoofd van ieder meisje dat ze te horen krijgt. Toch is het condoomgebruik gedaald tot een dieptepunt en onlogischerwijs het aantal testen op SOA's of HIV ook.
Dat dit moet veranderen is duidelijk. Voor de meeste jongeren nog even niet, maar dat gaat dus nog komen. Want samen met de start van het nieuwe schooljaar beginnen een aantal campagnes. De Hema gaat condooms verkopen. Gewoon vanuit een schap. Geen stamelde pubers meer aan de kassa die fluisterend proberen duidelijk te maken dat ze graag rubbertjes willen, wat een opluchting. Goedkoop zijn ze nog steeds niet, maar daartegenover staat kwaliteit. Van het condoom zelf natuurlijk, maar ook van je eigen leven.
Reclameboodschappen benadrukken al een tijdje het belang van condoomgebruik nog eens. Omdat mijn kijk.. ehm.. leeswijzer 'alle leeftijden' aangeeft, zal ik de reclameleuzen niet herhalen hier, maar ik vind ze behoorlijk pakkend. Dus neem dat maar van me aan. Maar zijn ze pakkend genoeg? Kennelijk niet. Ongewenste zwangerschappen (die had ik nog niet genoemd, dat komt omdat ik 1000% voor abortus ben, dus soa's en hiv vind ik zorgwekkender), geslachtsziekten en andere gevolgen van roekeloos seksen zijn heel normaal in onze maatschappij. In Sex and the City vertelt Carry over haar ongewenste zwangerschap en abortus alsof dat een heel normale vorm van anticonceptie is met de woorden: 'We were young en extremely horny (jonge kinderen kunnen toch geen Engels), a condom would have turned both of us off.' Oftewel: ik vond het véél belangrijker dat we perfecte seks konden hebben dan dat hij me misschien met een immuunsysteem-slopende ziekte zou kunnen besmetten.
Wat een belachelijke, absurde, onzinnige manier van denken. Maar wel een manier van denken die als een zeer besmettelijke ziekte lijkt te heersen onder jongeren. Dat is niet zomaar te veranderen. Er moet iets anders veranderen. De seks zélf.
Het is heel mooi dat we die kinderen jongeren noemen, maar het zijn gewoon kinderen. Het is een feit dat meisjes steeds vroeger geslachtsrijp zijn en dat de puberteit steeds eerder begint, maar ik geloof niet dat de seksuele activiteit van die kinderen daaraan te wijten is. Kinderen leren steeds vroeger dat seks lekker is, en tijdens het bloemetjes/bijtjes verhaaltje vertellen hun ouders ze óók nog eens hoe het precies moet. 1+1=2: kinderen worden nieuwsgierig en zijn op hun 11e hun maagdelijkheid (en onschuld) kwijt. Daar zit het probleem.
Adam en Eva hebben ook uit zichzelf ontdekt hoe ze Kaïn en Abel moesten maken en qua intelligentie zijn we er echt niet op achteruit gegaan, dus dat is geen onmogelijke hindernis. Tegen de tijd dat die kinderen volwassen worden (en daarmee ook meteen genoeg verstand en verantwoordelijkheidsgevoel hebben om condooms te gebruiken) zullen ze op een natuurlijke wijze en een natuurlijk moment ontdekken hoe je kindjes maakt. Tot die tijd mogen ze met hun poppen en hun lego blijven spelen. Probleem opgelost.

Nu zijn er natuurlijk heel veel mensen die het niet met me eens zijn. Dat is prima. Ik trek mij samen met mijn mening met liefde terug zodra onveilige seks zo goed als uitgestorven is. Tegen de tijd dat het zover is, lees ik dat vanzelf in de krant, denk ik zo.

Geen opmerkingen: