29 november 2007

Kleutervandaaltjes.

Kunnen al die kleuters die vinden dat ze zo nodig moeten 'protesteren' (ja, aanhalingstekens, of vinden jullie alles-slopen-wat-je-tegenkomt-zonder-te-weten-waar-je-het-over-hebt het woord zónder aanhalingstekens waard?) niet eens even hun rekenmachine erbij pakken en de simpele som 1040/40 uitrekenen? (Het kan zelfs uit je hoofd, maar dat kunnen ze tegenwoordig niet meer, schijnt.) En als ze die uitkomst hebben, willen ze zich dan even diep gaan zitten schamen in de schoolbanken en daar niet meer uitkomen totdat ze groot en wijs in plaats van klein en ontzettend dom zijn?

*diepe zucht*

Het zit zo: 1040 uur per jaar is verplicht. Een jaar heeft 40 schoolweken. Dat betekent dat er in één week 26 uur les moet worden gegeven. "Oh, jee, wat veel!" roepen die herrieschoppers. Nou, alsjeblieft zeg. 26 uur les is zo'n 5 uur per dag. Als ik in mijn middelbareschooltijd 5 uur per dag les had noemde ik zo'n dag 'lekker rustig', want dat waren er niet veel hoor. Meestal zat ik gewoon van half 9 tot 16 uur op school. Geen 5 maar 8 uur.
Ze mogen van mij een hoop beweren. Leraren moeten beter worden, prima. Schoolboeken moeten worden vernieuwd, prima. Meer interactief lesmateriaal, prima. Maar ga niet lopen zeiken dat 5 uur per dag les hebben te veel is, want dan gaat de echte wereld waarin 40 uur werken per week heel normaal is, zó hard tegenvallen...

*zucht*

Stelletje népprotestanten... Ga toch lekker met je lego/barbies spelen.

4 opmerkingen:

Sana zei

HahaHaha, ook zo hard aan het werk met een studie die wél veel te veel tijd kost?

Ik proef wat frustratie.. (A)?

Fien Funkel zei

Je haalt me de woorden uit de mond, Naat. Ik had maar een dag 5 uurtjes les en dat was de vrijdag. De rest van de dagen gewoon van 8 tot half 4.

Anoniem zei

Oke ten eerste zouden alle demonsterende relscholieren eens flink met het ouderwetse rietje moeten krijgen als straf voor de rotzooi die ze hebben getrapt.
Ten tweede, een rekenmachine? Sorry? Wat zeg je? 1040/40 uitrekenen met een rekenmachine? Sorry hoor, maar de idioot die daar een rekenmachine voor nodig heeft mag terug naar de basisschool.
Ten derde zal 1 op de 1000 stakende scholieren, diegene die dus niet met het rietje hoeft, je hopelijk kunnen vertellen dat het probleem eigenlijk niet zou moeten liggen bij die 26 uur per week. Het probleem ligt erin dat er geen docenten zijn om 26 uur per week les te geven. Moet de scholier echter wel de uren dat er geen les gegeven kan worden op school blijven, dan moeten die uren worden opgevuld met zaken die voor de meeste scholieren niet nuttig zijn. Lessen die nergens op slaan, verplicht huiswerk maken op school terwijl je niet eens huiswerkbegeleiding krijgt etc.

Jammer genoeg weet het overgrote deel van de scholieren niet dat dit de originele reden voor de acties is. Zolang er dus geen kwalitatief onderwijs gegeven kan worden in die extra verplichte uren heeft het dus geen zin om de scholier wel die tijd op school te laten doorbrengen. Kwaliteit vs Kwantiteit.

Nathalie zei

Ik weet niet meer van wie ik het hoorde, maar het plan bestaat om studenten verplicht les te laten geven op middelbare scholen. En mensen uit het bedrijfsleven ook.

Mijn studierichting is net niet zo'n goed voorbeeld, maar mijn broertje, volgens mij vertelde hij het me ook, die zou prima wiskunde en natuurkunde kunnen geven (hij studeert technische natuurkunde). Als hij daar een beetje voor betaald krijgt, gaat hij echt niet klagen, zei hij me al.
Dus... er bestaan oplossingen. Maar Plasterk heeft moeite met de oplossingen van de financiële kant van het verhaal scheiden. En dat zou hij eens moeten gaan doen.