8 oktober 2008

Filevrije dag?

Morgen, 9 oktober 2008, gaat Nederland geschiedenis schrijven, door een poging te doen Nederland één dag filevrij te houden. U leest het goed: een poging doen... Want ieder rationeel denkend persoon snapt de hopeloosheid van dit plan.
Ik kan nu talloze redenen gaan opnoemen waarom deze dag gedoemd is te mislukken, iets over ongelukken die toch wel gebeuren, of over het gebrek aan volwaardige alternatieven, maar dat doe ik niet. Deze redenen blijken morgen vanzelf.

Nu de verklaring nog: want we bedoelen het wel goed, dat wel hoor. Maar we onderschatten onze eigen invloed. Ik schat in dat van de 40% van de mensen die nú hebben aangegeven dat ze morgen de fiets, de trein of een alternatieve manier van te werk komen zullen kiezen, zo'n 39% vroeg in de ochtend denkt: "shit zeg, ik heb helemaal geen zin in&tijd voor die andere vervoerswijze. Ach, zóveel zal het toch niet uitmaken, die éne auto méér op de weg..."

Voelen jullie hem aan? We hebben morgen slechts 1% file minder, omdat slechts 1% van álle mensen dacht: ík heb invloed.

Puntje bij paaltje zijn wij nou eenmaal niet zo altruïstisch. Dan zijn we egoïstisch kiezen we voor ons eigen voordeel.




Ik zal nog even een oplossing aandragen:

Maak álle openbaar vervoer op donderdag 9 oktober 2008 gratis.
(En vergeet dan geen extra bussen, trams, metro's en treinen in te zetten. En deel gratis koffie&thee uit. En gratis kranten.)

Deze oplossing gaat uiteraard niet uitgevoerd worden. Openbaar vervoersbedrijven zijn namelijk te gierig om hun kaartjes voor niks weg te geven, dat is nou eenmaal zo. Bovendien bezitten ze waarschijnlijk niet de mankracht en de vervoersmiddelen om alle extra passagiers te kunnen vervoeren.

Toch zou dit een mogelijke oplossing zijn. Niet omdat álle automobilisten dan opeens massaal richting de treinstations gaan. Maar omdat er volgens de ANWB slechts een vermindering van 10% aan automobilisten tijdens de spits nodig is om een dag zonder files te laten slagen. En hoewel ik denk dat dit percentage een vrij lage schatting is -naar mijn idee zal dit de files hoogstens minder lang maken-, is dit percentage wel een stuk haalbaarder als er wat tegenover het niet-auto-mogen-rijden staat (zoals gratis openbaar vervoer). De opoffering is dan minder groot. Er is een bepaalde vergoeding. En die hebben wij als egoïstische voor ons eigen voordeel kiezende mensen nodig. Want -zoals ik al eerder zei-: puntje bij paaltje zijn wij niet zo altruïstisch.

5 opmerkingen:

Sana zei

Jaaaa, gratis openbaar vervoer! Ik vind het goed klinken hoor :) .

Anoniem zei

Ja, de filevrije dag was een massive failure, mede door een aantal extreme ongelukken. Toch klopt je redenatie niet geheel. Files ontstaan (ff los van ongelukken) door trechtervorming. Één auto meer kan een perfecte stromende rij auto's opeens veranderen in een file. Dit is ook echt perfect te simuleren op computers, maar ook met knikkers in een echte trechter of wat dan ook. Tot een bepaald aantal knikkers loopt het perfect. Doe je er één knikker bij, dan drukken ze elkaar allemaal voor de uitgang weg en kan dus niemand er meer door.

Dus wat dat betreft is de ANWB echt niet zo dom ;)

Nathalie zei

Ja, dat is natuurlijk zo. Je hebt groot gelijk.
Er zijn inderdaad een groot aantal knooppunten in ons landje waar bij een bepaalde drukte 'ineens' files ontstaan. Waar bij een fractie minder drukte nog niks file-achtigs te zien was.
Toch denk ik dat er wel héél veel auto's minder nodig zijn om de gebruikelijke 200 km file op te lossen hoor.. En wie weet is 10% wel een correct percentage (geen verstand van natuurlijk, het was mijn gevoel dat zei dat 't te weinig was).. Alleen was 't afgelopen donderdag zeker niet te merken.

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de nametingen... Hoeveel mensen zijn er nou wérkelijk thuis gebleven/buiten de spits gaan rijden/met de trein/bus/fiets gegaan...
Weten we meteen in hoeverre mensen zich aan hun plannen/beloftes houden. En dan meten we nog een mooi stukje psychologie ook... (A)

Anoniem zei

Tja, tis weer zo'n zinloos plan. Maak gewoon alle wegen breder. Er is immers geld genoeg, het wordt alleen verkeerd uitgegeven ;-)

Anoniem zei

Maak je dan niet alleen de files breder, in plaats van langer?