13 november 2006

De gulden terug.

Een 'hot topic' op verjaardagen. "En nu met die euro is alles zó duur geworden." "Als ik het zou mogen zeggen, zouden we morgen weer met guldens betalen."

Naïef...
Mensen hebben altijd iets nodig om naar op te kijken. Een ideaalbeeld wat absoluut beter is dan de huidige situatie. Het guldentijdperk is zo'n ideaalbeeld. De euro is de huidige situatie, zoals iedere Nederlander weet.
Waarom denken mensen nou dat het beter zal worden allemaal als de gulden terugkomt? De winkeliers worden er massaal van beschuldigd hun guldentekens in eurotekens te hebben veranderd, zonder het bedrag te veranderen. Als je het zo bekijkt is alles 2,2 keer zo duur geworden. Is dat zo? Nee, natuurlijk niet. Het CBS heeft zelfs bekend gemaakt dat boodschappen doen momenteel goedkoper is dan 5 jaar geleden (in het guldentijdperk dus). En die onderzoekers hebben iedere euro netjes als 2 gulden 20 gerekend, dus dat 'alles is zó duur geworden' geldt in een supermarkt niet. Mensen geven misschien makkelijker geld uit.
Dat geloof ik graag. Hoezeer € 0,99 ook hetzelfde is als F 2,19, het klinkt gewoon alsof het minder is. Als deze theorie opgaat is de consument dus zelf schuldig aan het hogere getalletje bij het kopje 'boodschappen' in het kasboek. (Een elektronisch kasboek natuurlijk. Niemand doet dat nog met de hand.)

En nog wat. Natuurlijk zijn prijzen hoger geworden. Inflatie heet dat. Ons loon gaat ook jaarlijks omhoog, als het goed is met een percentage dat in de buurt van die inflatie ligt.

Maar ben ik nou de enige die dat zo ziet? Dat zal toch zeker niet? Ik ben er juist van overtuigd dat we genaaid gaan worden als we de gulden weer terugkrijgen. Prijzen vermenigvuldigen met 2,2 zal er dan niet bij zijn vrees ik. Alles x 3 doen is veel makkelijker. Daar gaat dat ideaalbeeld... En als dat nog niet verdwijnt, denk dan nog maar eens aan die transactiekosten die je nu betaalt als je wat Engelse ponden wilt. Als wij de gulden terugkrijgen zullen we iedere euro voor een gulden of 5 moeten kopen. (Daarin overdrijf ik natuurlijk, maar het gaat er niet om dat ik een reëel getal typ, het gaat er om dat ik mijn punt duidelijk maak.)

Naïef dus...

Wat vinden jullie?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik wil absoluut geen gulden terug!
dan moet je zeker weer ineens 270 gulden voor een broek betalen (ik noem maar wat) ipv 125 euro.
Het laatste klinkt mij een stuk beter in de oren en het lijkt er zelfs op dat ik beter met geld om heb leren gaan sinds de euro. (of ben ik gewoon ouder geworden en minder impulsief 8-))

Anoniem zei

ff snel rekensommetje. Voor de euro betaalde ik voor een mars 1 gulden.
Nu een paar jaar later betaal ik voor een mars 70 of 80 eurocent.
0,8 x 2.2 = 1,76
Prijsverschil van het guldentijdperk en het eurotijdperk is dus 76 cent.
Voor spijkerbroeken geldt hetzelfde. Een levi 501 betaalde je bij de duurdere zaken vroeger 150 gulden voor. Nu is dat € 129,99 geworden.

De inflatie is altijd een paar procenten. Dit lijkt me toch iets meer dan een paar procenten,...

Nathalie zei

Ik ben het volledig met je eens dat sommige dingen beláchelijk duur zijn nu. Spijkerbroeken zijn daar een voorbeeld van. Héel vervelend.

Maar ik doelde toen ik het over boodschappen had alleen op supermarkten. Rijst, ontbijtkoek, chips, pindakaas, dat soort dingen..

Maar ook dat was eigenlijk niet wat ik bedoelde met dit logje. Denk jij dat je mars weer 1 gulden wordt als we die terug krijgen? Het zou mij niet verbazen als je er gewoon 2 gulden voor neer mag leggen.

Over die mars had ik trouwens nog niet eens zo nagedacht. Impulsartikelen zoals bij kassa's in de supermarkt en in sigarettenwinkels en dergelijke zijn inderdaad ook veel duurder geworden. Toen we net met de euro betaalden waren die geloof ik 45 of 50 cent.
Best asociaal van die mensen...

reginarosa zei

Ik zal heel eerlijk zeggen: Ik weet het niet. Ik heb er een te beperkt beeld van om er iets over loonstijgingen te zeggen. In mijn omgeving heb ik geen vergelijkingsmateriaal (mijn moeder is ondernemer en mijn zus studeert) en met de mensen om me heen die wel in loondienst zijn, heb ik het hier eigenlijk nooit over. Dus wat dat betreft kan ik er weinig over zeggen.
Wel zag ik gisteren op het journaal dat de prijzen in de supermarkten nu lager liggen dan in 2001.
Ik ben het helemaal met je eens dat het geen plan is om de gulden terug te nemen. Ik zie het ook niet eens als mogelijkheid, eigenlijk.
Dus ja, eigenlijk een reactie van niks, want ik weet het dus gewoon niet :)