24 november 2006

Herfst 3.

De boom die ik vanuit het raam van mijn woonkamer zie heeft nog 11 blaadjes. Ik heb ze geteld.
Iets waaraan ik een maand geleden nooit zou zijn begonnen. Want hoelang ben je bezig als je moet tellen tot ontelbaar?

Waarom verliezen bomen blaadjes in de winter? Is het een gebrek aan zonlicht? Dat de fotosyntese daardoor niet meer kan plaats vinden? Dat zou kunnen. De bladeren drogen ook uit. Maar dat kan in een nat Nederlands najaar niet aan gebrek aan vocht liggen. Waarom drogen bladeren niet uit in de zomer, als de brandende zon alle andere levende wezens wel naar water doet snakken. Misschien is het wel zelfbescherming. Alleen tijdens de eerste herfststormen waaien bomen om. Hun bladeren vangen dan de wind. Dus als ze deze afstoten groeit hun overlevingskans tijdens stormachtig weer. Een goede reden, lijkt me.
Naaldbomen verliezen hun 'bladeren' niet. Misschien zijn die te dun om wind te vangen, de wind kan makkelijk om die smalle naalden heen blazen.

Wiens kennis bevat de juiste oplossing?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou mijn kennis bevat niet de juiste oplossing hoor maar met google kom je een heel eind ;)

Ik heb een antwoord gevonden in de vorm van een "schooltv filmpje"
Het klink misschien erg kinderachtig en ik heb even getwijfeld om de link neer te zetten maar soms is het best leuk om een "ingewikkel proces" op een "Jip en Janneke" manier uitgelegd te zien..

Over je vraag over naaldbomen:

Hoe doen groenblijvende bomen en struiken dat dan?
Er zijn natuurlijk meer trucjes om de winter te overleven. Anders zouden dennen en sparren bijvoorbeeld in de winter wel doodgaan. Zij verliezen hun blaadjes niet en moeten buitensporige verdamping dus op een heel andere manier tegengaan.

Als je naar een "blad" van zo’n boom kijkt dan vallen een paar dingen op:

• Het voelt wasachtig aan. Door de was wordt verdamping beperkt.

• Het oppervlak van een naald is veel kleiner dan van een blad, slechts een kwart. Met minder oppervlak wordt al minder vocht verdampt.

• Bij vorst maakt de boom het oppervlak nog kleiner door de blaadjes op te rollen.

-----------------------------

Ik hoop dat je vragen zo een beetje beantwoord zijn..

Groetjes
Esther

Anoniem zei

uhm duh moet ik wel de link erbij zetten :

http://beeldbank.schooltv.nl/oneclip.jsp?id=13691

Sorry beetje domme actie..

-Esther-

Nathalie zei

Ok, het is dus omdat de grond en het grondwater uiteindelijk gaat bevriezen. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik dacht dat de wortels van een boom wel diep genoeg zouden gaan om nog wel water te kunnen opzuigen.

Bedankt voor je zoektocht in ieder geval!

En ik blijf erbij dat mijn bladeren-vangen-wind-verklaring ook erg goed bedacht is. Dus.

Anoniem zei

Het is wel grappig dat we hetzelfde gezien hebben maar beide een andere conclussie trekken.
Jij zegt dat het komt doordat het grondwater en de grond bevriezen, wat ik eruit heb opgemaakt is dat in de herfst/winter de bomen geen "eten" kunnen maken (bladgroen in het geval van bomen) in de herfst/winter is er niet voldoende zonlicht èn niet voldoende water om het bladgroen te handhaven, waardoor de bladeren verkleuren,steeds minder blaggroen krijgen en van de boom afvallen.
(inderdaad zelfbescherming want bladjes die geen voedselvoorziening geven zijn niet van nut voor de boom)

Groenblijvende bomen (als de den bijvoorbeeld) houden (tenzij je ze als kerstboom gaat gebruiken ;) ) wel groene blaadjes, maar die hebben o.a. een kleiner oppervlak wat wordt beschermd door een soort waslagje waardoor het blad groen blijft en dus bladgroen en dus voeding blijft houden...

-Esther-

Anoniem zei

ow.. en..
Natuurlijk is jou theorie over "bladeren-vangen-wind-" ook goed bedacht hoor :)

Nathalie zei

We hebben wel degelijk dezelfde conclusie getrokken, alleen noemde ik het probleem bij de oorzaak en jij bij het gevolg. :)