20 september 2006

Herfst 2.

In het kader van de vervolg-logjes, hier maar weer een vervolg op een eerder geschreven stukje:


Ieder jaar zijn er twee seizoenswisselingen waarvan ik het tijdstip helemaal zelf bepaal: De overgang van de lente in de zomer en het moment dat zomer herfst wordt. Die eerste overgang maakt me altijd blij en optimistisch, het tweede moment dat ik noemde niet. Dat moment luidt immers de herfst in. En hoe mooi ik de kleurtjes van de blaadjes die van de bomen vallen ook vind.. ik vind ze voornamelijk mooi als ik ze door een raam heen, vanuit een warme woonkamer, kan zien. Zodra ik buiten kom heb ik waarschijnlijk last van teveel wind, kou en regen. Zoals dat hier in ons landje hoort in de herfst. Gelukkig hoort het ook om erover te klagen, anders zou ik zo buiten de boot vallen.

Maar goed. Ik zou wat gaan schrijven over mijn manier om dat overgangsmoment te bepalen.
Als ik 's avonds moet werken is dat altijd tot 8 uur. De winkel is namelijk open tot 8 uur, dus zodra de laatste klant uit de winkel is verdwenen, loop ik nog even snel door diezelfde deur naar buiten. 's Zomers is het dan nog heerlijk licht. Vaak een beetje benauwd, want dat doet een dag felle zon met de Rotterdamse lucht. Maar vooral zomers. En dat gevoel is heerlijk. Dat gevoel is helemaal geweldig als het de eerste keer is dat het licht is om 8 uur. Door de stand van de zon enzo (ga maar lekker googlen als je meer details wil weten), is het maar zo'n 5 maanden per jaar licht na 8 uur 's avonds. Het eerste moment dat ik klaar ben met werken én zonder fietslampjes naar huis kan fietsen is vaak in het einde van april of het begin van mij . Hoewel je april en mei officieel nog lente moet noemen, voelt het vanaf dat moment voor mij als zomer. Heerlijk is dat. Alsof het een verschil van dag en nacht is.
De andere overgang vond afgelopen week plaats. Maandagavond stond ik om 8 uur naast mijn werk bij mijn fiets. Ik concludeerde dat het te donker was om zonder lampjes naar huis te fietsen en meteen voelde ik me anders. Donkerder, killer. Net als de herfst. Natuurlijk zal ik me binnenshuis het hele jaar door 's zomers gedragen, maar de komende 7 maanden ben ik buiten even niet het zonnetje in ehh... buiten huis. Waarschijnlijk ben ik voornamelijk aan het rillen van de kou, schuilen voor de regen of aan het vechten tegen de wind.

Ik kan nu al niet wachten tot mijn lampjes weer opgeborgen mogen worden...

1 opmerking:

Anoniem zei

Ondanks dat ik altijd op een verdieping zit waar de airco het blijkbaar niet goed genoeg doet vind ik de zomer ook een stuk lekkerder dan de herfst en winter. Eigenlijk is het voorjaar misschien het beste, nog niet zo heet, maar ook niet al te koud.